Jakob Kulle
Många har gjort stora insatser för att bevara mönster till stickade och vävda textilier, mönster som kan kopieras och användas och till att hämta inspiration från till nya mönster. Jag har tidigare berättat om två personer som betytt mycket för bevarandet av gamla mönster.
Den ena är JOHANNA BRUNSON (1846-1920) från Dalsland och HANS MARIUS DEBES (1888-1978) från Färöarna.
Den tredje som jag nu ska berätta var verksam före de två andra. Han hette JAKOB KULLE (1838-1898) och var från Lund i Skåne. Han var mycket konstintresserad även av det textila hantverket. Under sin 60-åriga levnad var han verksam som författare, målare, etsare, guldsmed och konstvävare.
De målningar som han gjorde var små och motiven var till största delen från skånskt bondeliv. 1860 flyttade han från Lund till Stockholm där han studerade och arbetade som guldsmed. Han studerade vid Konstakademien till 1872.
När industrialiseringen gjorde allt större insteg i det svenska samhället började de gamla vävsätten att glömmas bort allt mer. Det ansågs finare att ha ”köpes”.
Jakob Kulle ville bevara kunskapen om mönster och vävtekniker till kommande generationer. Han fick hjälp av sin svägerska THORA KULLE.
Hon fick senare fina priser för sin skicklighet som konstväverska. Bl.a. tilldelades hon guldmedalj år 1900 vid Världsutställningen i Paris.
Thora och Jakob samlade in gamla vävnader som låg i träkistor i skånska hem. Många av de textila föremålen var hårt slitna och rekonstruerades.
1600 mönstermotiv dokumenterades.
I Jakob Kulles bok ”Svenska Mönster för Konstväfnader och Broderier” finns 200 mönster. Den boken har jag. Boken innehåller inte enbart mönster utan även tekniker vid t.ex. vid vävning av ”dukagång”.
Tillsammans med Thora var han med om att grunda Handarbetets vänner, 1876. De startade också vävskolor i Lund (1879) och i Stockholm (1883)
Man kan nog säga att Jakob Kulle tillsammans med Thora Kulle var banbrytare inom den textila hemslöjden.